Zaniżone odszkodowanie z OC

Zaniżone odszkodowanie z OC

10 września 2020

W sytuacji, gdy ubezpieczyciel zaniżył wysokość odszkodowania wielu poszkodowanych zastanawia się jak za tak niską kwotę przywrócić auto do stanu sprzed wypadku. Warto jednak wiedzieć, że mamy prawo nie zgodzić się z zaproponowaną wyceną i domagać się wyższego odszkodowania. W tym celu warto napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Otrzymałeś zaniżone odszkodowanie? Sprawdź, co możesz zrobić.

 

Sprawdź czy należy Ci się wyższe odszkodowanie

 

Odwołanie – czy warto?

Wiele osób zastanawia się czy napisanie odwołania od decyzji ubezpieczyciela ma sens. Skuteczność takiego działania bywa różna, jednak jeśli otrzymaliśmy zaniżone odszkodowanie nie bójmy się walczyć o swoje prawa.

Może się wydawać, że jako poszkodowani jesteśmy na z góry przegranej pozycji w walce z ubezpieczycielem – zarówno wydanie decyzji wypłaty odszkodowania i późniejsze jego podważenie w odwołaniu rozpatruje ten sam podmiot. Nie powinno nas to jednak zniechęcać, choć droga do uzyskania pełnej należnej nam kwoty może nie być łatwa.

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela stanowi pierwszy krok w procesie uzyskania dopłaty do odszkodowania.

Ile mam czasu na napisanie odwołania?

Poszkodowany w wypadku drogowym na złożenie odwołania ma 3 lata liczone od wydania ostatniej decyzji ubezpieczyciela. Oznacza to, że zarówno zgłoszenie szkody, jak i ewentualne odwołanie od decyzji musi zostać wniesione z zachowaniem tego terminu.

Mogłoby się wydawać, że czasu na odwołanie jest dużo. Jednak warto wiedzieć, że na odpowiedź ubezpieczyciela czeka się co najmniej 30 dni. Jednocześnie niekiedy korespondencja przedłuża się nawet o kilku reklamacji. Warto wziąć to pod uwagę i nie odkładać decyzji na ostatnią chwilę.

Jakie informacje powinno zawierać odwołanie?

Odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń powinno zawierać kilka elementów, takich jak:

  • dane adresowe poszkodowanego i zakładu ubezpieczeń,
  • argumenty, szczególnie te które wskazują na błędne rozumowanie likwidatora, który wydał decyzję o wysokości odszkodowania,
  • numer szkody i jej datę,
  • roszczenia poszkodowanego względem towarzystwa ubezpieczeniowego – jaka powinna być wysokość odszkodowania,
  • pismo odwoławcze musi być podpisane przez poszkodowanego.

Zaniżone odszkodowanie – jak uzasadnić?

Uzasadnienie swojego zdania i przedstawienie dowodów w naszej sprawie często dla wielu poszkodowanych jest zbyt skomplikowane. Dzieje się tak, ponieważ większość z nas nie ma doświadczenia w tej dziedzinie oraz nie ma pewności, gdzie szukać pomocy. Dlatego przede wszystkim warto dokładnie zapoznać się z treścią decyzji dotyczącej wypłaty odszkodowania oraz argumentami, których użył zakład ubezpieczeń. Wszystkie te elementy należy poddać dokładnej analizie i ocenić ich zasadność.

Należy także pamiętać, że ubezpieczyciel stosuje w swoich wycenach tańsze części zamienne, amortyzację części oraz zdarza się, że niedokładnie określa zakres szkody. Te wszystkie elementy znacząco obniżają wycenę, a tym samym prowadzą do sytuacji, w której poszkodowany otrzymuje zaniżone odszkodowanie. Równie często spotykane jest zaniżanie kosztów robocizny w serwisach napraw powypadkowych.

Rozwiązaniem przemawiającym na korzyść poszkodowanego może być dołączenie do odwołania od decyzji ubezpieczyciela dokumentacji takiej jak:

  • zdjęcia uszkodzeń samochodu,
  • faktury za naprawę,
  • opinia niezależnego rzeczoznawcy,
  • ceny zakupu części w autoryzowanym serwisie.

W jakiej formie wnieść odwołanie?

Zakład ubezpieczeń w procesie likwidacji szkody powinien poinformować w jakiej formie można wnieść odwołanie. Zazwyczaj są to trzy możliwości:

  • drogą elektroniczną,
  • ustnie,
  • pisemnie.

Warto jednak zwrócić uwagę, którą drogę wskazuje ubezpieczyciel tak, aby jak najbardziej skrócić czas załatwiania sprawy. Może to być specjalny adres e-mailowy lub adres korespondencyjny działu reklamacji. 

Postępowanie sądowe – czy warto?

Ubezpieczyciele zazwyczaj podtrzymują swoje pierwotne stanowisko w sprawie wysokości odszkodowania, informując jednocześnie o możliwości skierowania sprawy do sądu lub zwrócenia się do Rzecznika Finansowego.

Tym samym wciąż najskuteczniejszą metodą na uzyskanie pełnej wypłaty należnych nam świadczeń wydaje się być postępowanie sądowe. Wiele osób jednak nie decyduje się na nie ze względu na koszty czy długi termin oczekiwania na rozstrzygnięcie. W takiej sytuacji warto rozważyć alternatywę.

analiza

Poszkodowani, którzy nie chcą kierować swojej sprawy do sądu mogą zastanowić się nad ofertą odkupu odszkodowania. Jest to wygodne rozwiązanie – analiza jest bezpłatna i w kilka dni można otrzymać dopłatę do odszkodowania.

Olga Łukasiewicz
Olga Łukasiewicz

Posiada wieloletnie doświadczenie w branży odszkodowawczej. W Dopłatach Powypadkowych S.A. zajmuje się tematyką związaną ze szkodami...czytaj więcej

Czytaj również


28.05.2021

Szkoda parkingowa

Szkoda parkingowa to powszechny problem. Niemal każdy samochód prędzej czy później zostanie zarysowany albo uderzony

18.12.2020

Wyliczenie stawki za roboczogodzinę

W toku likwidacji szkody po wizycie rzeczoznawcy, który dokonał oględzin uszkodzonego pojazdu oczekujemy na kosztorys

30.11.2020

Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Kierowcom, którzy uczestniczyli w wypadku drogowym, do którego doszło nie z ich winy przysługuje odszkodowanie

29.10.2020

Dopłaty do odszkodowań – jak to działa?

Zaniżanie odszkodowań przez ubezpieczycieli jest niezwykle powszechnym zjawiskiem. Z danych zebranych przez naszych ekspertów wynika,

Bezpłatna analiza