
Szkoda z OC – jak i gdzie ją zgłosić?
31 sierpnia 2020
Wypadek, a nawet niewielka kolizja to dla uczestników tych zdarzeń wiele stresu i nerwów. Należy jednak pamiętać, że poszkodowanemu należy się odszkodowanie z OC sprawcy. Podpowiadamy, w jaki sposób i gdzie zgłasza się szkodę komunikacyjną. Szkoda z OC – jak postępować?
Sprawdź czy należy Ci się wyższe odszkodowanie
Kiedy zgłosić szkodę?
Zgodnie z zapisami zawartymi w Kodeksie Cywilnym przedawnienie roszczeń odszkodowawczych po wypadku następuje z końcem 3 lat od dnia powstania szkody lub wydania decyzji.
Nie warto jednak odwlekać zgłoszenia szkody, ponieważ skutki nawet pozornie niegroźnej stłuczki mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo użytkowników samochodu. Dlatego warto zdecydować się na naprawę bezpośrednio po wypadku lub kolizji.
Szkoda z OC – zgłoszenie krok po kroku
Zgłoszenia szkody można dokonać wykorzystując do tego celu między innymi formularz dostępny na stronie większości ubezpieczycieli. Rozwiązanie to pozwala szybko i w dowolnym momencie zgłosić szkodę komunikacyjną załączając potrzebne dokumenty.
Dostępne są także inne sposoby zgłoszenia roszczenia: telefonicznie, faxem, drogą elektroniczną (e-mail), pocztą tradycyjną lub osobiście w najbliższym oddziale TU.
Zazwyczaj ubezpieczyciele proszą o podanie następujących danych:
- data i miejsce zdarzenia,
- opis zdarzenia,
- numer polisy OC sprawcy,
- marka i numer rejestracyjny pojazdu sprawcy i poszkodowanego,
- od osoby poszkodowanej wymaga się również oświadczenia sprawcy lub notatki policyjnej.
Szkoda z OC
Wyróżnia się dwie metody likwidacji szkody z polisy OC sprawcy: gotówkową i bezgotówkową. W większości przypadków to poszkodowany może dokonać wyboru, z której opcji chce skorzystać.
Metoda gotówkowa, zwana także kosztorysową polega na wypłaceniu poszkodowanemu odszkodowania, który następnie we własnym zakresie dokonuje naprawy. Natomiast w przypadku bezgotówkowej naprawy samochodu to warsztat rozlicza się z ubezpieczycielem.
Jednak niezależnie od wybranego sposobu likwidacji szkody ubezpieczyciel może zaniżyć wysokość odszkodowania. Dlatego warto skorzystać z bezpłatnej analizy i zweryfikować czy otrzymaliśmy wszystkie należne nam pieniądze. Tym bardziej, że zaniżenie będzie się różnić w zależności od tego czy doszło do szkody całkowitej czy częściowej. Na szczególną uwagę zasługuje zwłaszcza bezgotówkowa likwidacja szkody w przypadku aut leasingowanych.

Bezpośrednia likwidacja szkody
W niektórych sytuacjach poszkodowany może również zdecydować się na BLS, czyli bezpośrednią likwidację szkody. Wówczas zgłasza się roszczenie do swojego ubezpieczyciela, a nie do tego, w którym wykupioną polisę miał sprawca kolizji lub wypadku.
Następnie zakład ubezpieczeń wypłaca poszkodowanemu odszkodowanie i w późniejszym czasie domaga się zwrotu tej kwoty od ubezpieczyciela sprawcy. Należy jednak pamiętać, że nie każda szkoda kwalifikuje się do BLS-u – powinno zostać spełnione kilka warunków:
- znany jest sprawca szkody,
- samochód sprawcy jest zarejestrowany w Polsce,
- w zdarzeniu drogowym brały udział dwa pojazdy,
- wartość szkody nie jest wyższa niż 30.000,00 zł,
- roszczenie dotyczy tylko uszkodzeń pojazdu.
Poszkodowany może również starać się o zwrot kosztów holowania pojazdu, parkingu czy utraty wartości handlowej samochodu, a także najmu auta zastępczego przy czym warto wiedzieć, że samochód zastępczy nie powinien być z wyższej klasy niż auto uszkodzone, a czas jego wynajęcia nie może trwać dłużej niż naprawa szkody.

Od decyzji zakładu ubezpieczeń przysługuje odwołanie. Dlatego warto sprawdzić czy likwidacja szkody przebiegła prawidłowo oraz czy zostały Ci wypłacone wszystkie należne Ci świadczenia odszkodowawcze w odpowiedniej wysokości.