Szkoda całkowita – co warto wiedzieć?

Szkoda całkowita – co warto wiedzieć?

20 listopada 2020

Na skutek wypadku drogowego może dojść do szkody całkowitej lub częściowej. Określenie rodzaju szkody zależy od decyzji ubezpieczyciela, który ocenia stopień uszkodzenia samochodu. Z perspektywy poszkodowanego właściciela auta jest to bardzo istotne – od kwalifikacji szkody zależy bowiem to jak będzie przebiegał późniejszy proces jej likwidacji. Szkoda całkowita – co warto wiedzieć?

 

Sprawdź czy należy Ci się wyższe odszkodowanie

 

Kiedy można naprawić auto po wypadku?

Wielu poszkodowanych nie wie czym różni się szkoda całkowita od szkody częściowej. Ta druga dotyczy uszkodzenia tylko niewielkiej części samochodu, który można naprawić, a następnie bezpiecznie używać. Natomiast szkoda całkowita wiąże się z bardzo dużymi uszkodzeniami, a także wysokimi kosztami naprawy, które często przewyższają wartość auta.

O szkodzie całkowitej mówimy również wtedy, gdy naprawa nie jest możliwa z przyczyn technicznych – pojazd nie nadaje się do naprawy, ponieważ uszkodzenia są zbyt duże. Są jednak wyjątki od tej reguły, dotyczy to przede wszystkim pojazdów zarejestrowanych jako zabytkowe, lecz tylko wtedy gdy podczas naprawy istnieje możliwość użycia oryginalnych części zamiennych. Wtedy należy się jednak liczyć z odmową pokrycia pełnych kosztów naprawy przez ubezpieczyciela.

Odszkodowanie a szkoda całkowita

Odszkodowanie w związku ze szkodą całkowitą obliczane jest w zupełnie inny sposób, niż ma to miejsce w przypadku szkody częściowej. Wówczas pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela mają pokryć koszty poniesione w związku z naprawą i przywróceniem samochodu do stanu z przed wypadku.

Natomiast jeśli doszło do szkody całkowitej jest to równoznaczne z tym, że ubezpieczyciel nie pokryje kosztów naprawy samochodu. Wypłaci natomiast równowartość pojazdu z dnia wypadku, ale pomniejszoną o wartość wraku, który wciąż pozostaje własnością poszkodowanego.

szkoda całkowita

W takim przypadku rzeczoznawca musi najpierw obliczyć wartość pojazdu w dniu szkody. Sprawdzi, ile podobne pojazdy – ten sam model i rocznik, a także podobny przebieg – są warte. W tym celu rzeczoznawcy najczęściej posługują się programem kosztorysowym. Dopiero następnie obliczana jest wartość wraku.

Często zdarza się jednak, że ubezpieczyciel zaniża wartość auta przed wypadkiem, a zawyża wartość wraku. Ponadto w niektórych przypadkach o szkodzie całkowitej orzeka się również wtedy, gdy auto nie jest wrakiem. Wystarczy, że uszkodzone części są drogie, a ubezpieczyciel wyceni naprawę według stawek obowiązujących w ASO. Zwłaszcza w przypadku starszych aut to wystarczy, aby ewentualna naprawa przewyższyła wartość auta. Dlatego kierowca, który otrzymał decyzję o stwierdzeniu szkody całkowitej przez ubezpieczyciela powinien dokładnie sprawdzić zaproponowaną wycenę.

analiza dopłaty do odszkodowań

Warto wiedzieć, że niezależnie od decyzji ubezpieczyciela w zakresie kwalifikacji szkody jako całkowita lub częściowa można uzyskać dopłatę do poniesionej straty. Dodatkowe odszkodowanie będzie się należeć również wtedy, gdy została orzeczona szkoda całkowita, nawet jeśli pojazd nie był wrakiem. Nie wiesz czy należy Ci się dodatkowe odszkodowanie? Zaufaj ekspertom – skorzystaj z bezpłatnej analizy swojej sprawy!

Olga Łukasiewicz
Olga Łukasiewicz

Posiada wieloletnie doświadczenie w branży odszkodowawczej. W Dopłatach Powypadkowych S.A. zajmuje się tematyką związaną ze szkodami...czytaj więcej

Czytaj również


22.07.2020

Szkoda całkowita a dopłaty do odszkodowań

Właściciel samochodu, który został uszkodzony lub zniszczony na skutek wypadku może otrzymać odszkodowanie także wtedy,

27.05.2020

Szkoda całkowita a naprawa pojazdu – czy jest możliwa?

Orzeczenie rzeczoznawcy o szkodzie całkowitej dla wielu kierowców brzmi jak wyrok dla samochodu. Pojawia się

Bezpłatna analiza