Jazda na suwak

Jazda na suwak

9 lipca 2021

Jazda na suwak jest stosunkowo nowym przepisem w polskim Kodeksie Drogowym. Z drugiej strony, mimo że minęło już trochę czasu od jego wprowadzenia, to kierowcy wciąż popełnią w tej kwestii szereg błędów. Jak prawidłowo jeździć na suwak?

Chociaż znaki zalecające jazdę na suwak pojawiły się w Polsce zaraz po roku 2000 to obowiązek wszedł w życie dopiero pod koniec roku 2019. Zasada ta ma zastosowanie w sytuacji, gdy wskutek zwężenia utworzył się korek, tzn. wszystkie pojazdy poruszają się w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości. Zasada nie obowiązuje więc m.in. na wjazdach na trasy szybkiego ruchu, tj. na pasach pozwalających na płynne włączanie się do ruchu.

 

Sprawdź czy należy Ci się wyższe odszkodowanie

 

W przypadku gdy droga dwupasmowa zwęża się do jednego pasa, to kierowca jadący pasem, który nie zanika, musi wpuścić jedno auto z pasa zanikającego. Następnie ten sam manewr wykonuje każdy kolejny kierowca. W przypadku drogi trzypasmowej każdy kierowca jadący pasem głównym ma obowiązek wpuścić naprzemiennie dwa samochody (zgodnie z ogólną zasadą, pierwszeństwo ma tutaj auto z prawego pasa). Beneficjentami jazdy na suwak są zatem pojazdy z zanikającego pasa, które dojechały już do krytycznego punktu (nie mają możliwości kontynuowania jazdy). Inne korzyści dla ruchu drogowego to zmniejszenie wielkości (długości) korka, zmniejszenie agresji kierowców oraz zachowanie przepustowości zwężenia jezdni. Złamanie zasady jazdy na suwak jest zagrożone mandatem.

Sprawa wydaje się prosta, ale wciąż popełnianych jest wiele błędów. Pierwszym z nich jest zmiana pasa przed zwężeniem. Kierowca jadący pasem zanikającym nie może zatem oczekiwać, że zostanie wpuszczony przed dotarciem do jego końca, bowiem samochody poruszające się główną drogą muszą wpuścić go dopiero, gdy dojedzie do zwężenia lub innej przeszkody wyłączającej pas z ruchu. Ponadto w ten sposób drogowcy chcą uniknąć sytuacji, w której kilka aut włącza się do ruchu w kilku miejscach.

Kolejnym błędem, jest wpuszczanie kilku samochodów. Taka drogowa uprzejmość nie pomaga w realizacji idei jazdy na suwak, tj. upłynnienia ruchu. Każdy powinien wpuścić tylko jeden samochód włączający się do ruchu – nie więcej. Poza tym jazda na suwak zakłada wpuszczanie tylko jednego samochodu podczas gdy dojedzie on do samego końca pasa z przeszkodą. Niedopuszczalne jest jednoczesne wjechanie na zakorkowany pas przez kilka aut. Kolejne samochody muszą odczekać, aż kierowca, który przepuścił poprzedzający go pojazd, odjedzie – dopiero wtedy zająć miejsce przed następnym autem.

bezpłatna analiza

Powszechnymi błędami są również stosowanie suwaka mimo braku zatoru oraz niewpuszczanie innych aut mimo obowiązku. Wszelkie przywileje w związku z jazdą na suwak zanikają w momencie, gdy samochody poruszają się z prędkością szybszą niż powolne toczenie się w korku. W związku z tym kierowca, jadący nieobciążonym pasem głównej trasy, nie musi przepuszczać auta na pasie rozbiegowym – nawet jeśli na nim już zdołał wytworzyć się zator. Z drugiej strony nie brakuje kierowców zapominających o konieczności przepuszczenia samochodów, które dojeżdżają do końca pasa rozbiegowego (lub kończącego się) – oczywiście jeśli wszyscy poruszają się w korku. W tym przypadku w razie kolizji, winnym będzie ten kierowca, który nie wpuścił włączającego się do ruchu.

Metoda jazdy na suwak z pozoru wydaje się być prosta, a nadal nie brakuje sytuacji podczas których nie wiadomo jak się zachować. Dogłębna analiza przepisów i podanych powyżej przykładów niewłaściwych praktyk pozwala lepiej poznać te przepisy i przyczynić się do zredukowania korków na polskich drogach.

Czytaj również


06.08.2021

Szkoda podczas załadunku i rozładunku

Oczywistym wydaje się fakt, że ubezpieczenie obowiązkowe OC chroni uczestników wypadku samochodowego. Sprawcę przed odpowiedzialnością

22.07.2021

Korytarz życia

Pod koniec roku 2019 weszły w życie przepisy dotyczące korytarza życia (oraz jazdy na suwak).

16.07.2021

Możliwa drastyczna nowelizacja

Rząd poinformował o planowanych zmianach w prawie o ruchu drogowym. Zaostrzone zostaną między innymi kary

21.05.2021

Zmiana przepisów od 1 czerwca 2021

Od czerwca 2021 r. czeka nas rewolucja na polskich drogach. Ma to być skok w

Bezpłatna analiza